რა უნდა გააკეთოს ხმის არასანქცირებული ნიმუშის შემთხვევაში? გამოსახულება

რა უნდა გააკეთოს ხმის არასანქცირებული აღების შემთხვევაში?

ხმის შერჩევა ან მუსიკის სემპლინგი ამჟამად ფართოდ გამოყენებული ტექნიკაა, რომლის დროსაც ხმის ფრაგმენტები კოპირდება ელექტრონულად, რათა გამოიყენონ ისინი, ხშირად შეცვლილი სახით, ახალ (მუსიკალურ) ნაწარმოებში, ჩვეულებრივ, კომპიუტერის დახმარებით. თუმცა, ხმის ფრაგმენტებს შეიძლება დაექვემდებაროს სხვადასხვა უფლებები, რის შედეგადაც არაავტორიზებული სინჯის აღება შეიძლება იყოს უკანონო.

სემპლინგი იყენებს არსებულ ხმის ფრაგმენტებს. ამ ხმის ფრაგმენტების კომპოზიცია, ტექსტი, შესრულება და ჩანაწერი შეიძლება დაექვემდებაროს საავტორო უფლებებს. კომპოზიცია და ტექსტი შეიძლება დაცული იყოს საავტორო უფლებებით. შესრულების (ჩანაწერი) შეიძლება დაცული იყოს შემსრულებლის მონათესავე უფლებით, ხოლო ფონოგრამა (ჩანაწერი) დაცული იყოს ფონოგრამის პროდიუსერის მონათესავე უფლებით. ევროკავშირის საავტორო უფლებების შესახებ დირექტივის მე-2 მუხლი (2001/29) ანიჭებს ავტორს, შემსრულებელს და ფონოგრამის პროდიუსერს რეპროდუცირების ექსკლუზიურ უფლებას, რაც გულისხმობს უფლებას დაუშვას ან აკრძალოს დაცული „ობიექტის“ რეპროდუქცია. ავტორი შეიძლება იყოს კომპოზიტორი და/ან ტექსტის ავტორი, მომღერლები და/ან მუსიკოსები, როგორც წესი, შემსრულებლები არიან (მუხლი 1 მეზობელი უფლებების კანონის (NRA) ა) და ფონოგრამის პროდიუსერი არის ის, ვინც აკეთებს პირველ ჩანაწერს. , ან მას აქვს და ეკისრება ფინანსური რისკი (მუხლი 1, NRA-ს დ). როდესაც არტისტი წერს, ასრულებს, ჩაწერს და გამოსცემს საკუთარ სიმღერებს საკუთარი მენეჯმენტის ქვეშ, ეს განსხვავებული პარტიები გაერთიანებულია ერთ ადამიანში. საავტორო და თანმხლები უფლებები მაშინ ერთი ადამიანის ხელშია.

ნიდერლანდებში საავტორო უფლებების შესახებ დირექტივა დანერგილია საავტორო უფლებების შესახებ აქტში (CA) და NRA-ში, სხვა საკითხებთან ერთად. CA-ს 1-ლი ნაწილი იცავს ავტორის რეპროდუქციის უფლებას. საავტორო უფლებების აქტი იყენებს ტერმინს „რეპროდუქცია“ და არა „კოპირება“, მაგრამ პრაქტიკაში ორივე ტერმინი მსგავსია. შემსრულებლისა და ფონოგრამის პროდიუსერის რეპროდუქციის უფლება დაცულია NRA-ის შესაბამისად მე-2 და მე-6 სექციებით. საავტორო უფლებების შესახებ დირექტივის მსგავსად, ეს დებულებები არ განსაზღვრავს რას წარმოადგენს (სრული ან ნაწილობრივი) რეპროდუქცია. საილუსტრაციოდ: საავტორო უფლებების შესახებ კანონის მე-13 ნაწილი ითვალისწინებს ამას ”ნებისმიერი სრული ან ნაწილობრივი დამუშავება ან იმიტაცია შეცვლილი ფორმით” წარმოადგენს რეპროდუქციას. ასე რომ, რეპროდუქცია მოიცავს 1-ზე-1-ზე მეტ ასლს, მაგრამ გაურკვეველია, რომელი კრიტერიუმი უნდა იქნას გამოყენებული სასაზღვრო შემთხვევების შესაფასებლად. ამ სიცხადის ნაკლებობამ დიდი ხნის განმავლობაში იმოქმედა ხმის შერჩევის პრაქტიკაზე. შერჩეულმა არტისტებმა არ იცოდნენ, როდის ირღვევა მათი უფლებები.

2019 წელს, ევროკავშირის იუსტიციის სასამართლომ (CJEU) ეს ნაწილობრივ განმარტა პელჰამი გადაწყვეტილება, გერმანიის Bundesgerichtshof-ის (BGH) მიერ დასმული წინასწარი კითხვების შემდეგ (CJEU 29 ივლისი 2019, C-476/17, ECLI:EU:C:2019:624). CJEU-მ, inter alia, დაადგინა, რომ ნიმუში შეიძლება იყოს ფონოგრამის რეპროდუქცია, სინჯის სიგრძის მიუხედავად (პარ. 29). ამრიგად, ერთი წამის ნიმუში ასევე შეიძლება იყოს დარღვევა. გარდა ამისა, დადგინდა, რომ ”როდესაც, გამოხატვის თავისუფლების განხორციელებისას, მომხმარებელი გადაწერს ხმის ფრაგმენტს ფონოგრამიდან ახალ ნაწარმოებში გამოსაყენებლად, შეცვლილი ფორმით, რომელიც ყურისთვის ამოუცნობი არ არის, ასეთი გამოყენება არ უნდა ჩაითვალოს "რეპროდუქციას". 2/2001 დირექტივის მე-29 მუხლის „გ“ პუნქტის მნიშვნელობით. (31-ე პუნქტი 1-ლი ქვეპუნქტის სარეზოლუციო ნაწილი). მაშასადამე, თუ ნიმუში დამუშავებულია ისე, რომ თავდაპირველად აღებული ხმის ფრაგმენტი ყურისთვის აღარ არის ცნობადი, ფონოგრამის რეპროდუქციაზე საუბარი არ არის. ამ შემთხვევაში ხმის აღების ნებართვა შესაბამისი უფლებების მფლობელებისგან არ არის საჭირო. CJEU-დან უკან მიმართვის შემდეგ, BGH-მ მიიღო გადაწყვეტილება 30 წლის 2020 აპრილს ქ. Metall auf Metall IV, რომელშიც მითითებულია ყური, რომლისთვისაც ნიმუში უნდა იყოს ამოუცნობი: საშუალო მუსიკის მსმენელის ყური (BGH 30 აპრილი 2020, I ZR 115/16 (Metall auf Metall IV), პარ. 29). მიუხედავად იმისა, რომ ECJ-ისა და BGH-ის გადაწყვეტილებები ეხება ფონოგრამის პროდიუსერის მონათესავე უფლებას, სავარაუდოა, რომ ამ გადაწყვეტილებებში ჩამოყალიბებული კრიტერიუმები ასევე ვრცელდება შემსრულებლის საავტორო და მომიჯნავე უფლების ჯანსაღი ნიმუშის დარღვევის შემთხვევაში. შემსრულებლის საავტორო და მასთან დაკავშირებულ უფლებებს აქვთ დაცვის უფრო მაღალი ზღვარი, ასე რომ ფონოგრამის პროდიუსერის მონათესავე უფლებაზე მიმართვა, პრინციპში, უფრო წარმატებული იქნება ხმის შერჩევის შედეგად სავარაუდო დარღვევის შემთხვევაში. მაგალითად, საავტორო უფლებების დაცვის მიზნით, ხმოვანი ფრაგმენტი უნდა იყოს „საკუთარი ინტელექტუალური შემოქმედების“ კვალიფიკაცია. ასეთი დაცვის მოთხოვნა არ არსებობს ფონოგრამის მწარმოებლის მომიჯნავე უფლებების დაცვისთვის.

პრინციპში, ეს არის რეპროდუქციის უფლების დარღვევა, თუ ვინმე ნიმუშები a ხმის ისე, რომ ცნობადი იყოს საშუალო მუსიკის მსმენელისთვის. თუმცა, საავტორო უფლებების შესახებ დირექტივის მე-5 მუხლი შეიცავს რამდენიმე შეზღუდვას და გამონაკლისს საავტორო უფლებების შესახებ დირექტივის მე-2 მუხლის რეპროდუქციის უფლების შესახებ, მათ შორის ციტირების გამონაკლისი და გამონაკლისი პაროდია. ნორმალურ კომერციულ კონტექსტში ხმის შერჩევა, როგორც წესი, არ არის დაფარული ამით, მკაცრი სამართლებრივი მოთხოვნების გათვალისწინებით.

ამიტომ, ვინც აღმოჩნდება ისეთ სიტუაციაში, როდესაც მისი ხმის ფრაგმენტები იღებენ სინჯს, უნდა დაუსვას საკუთარ თავს შემდეგი შეკითხვა:

  • აქვს თუ არა სინჯის მიმღებ პირს ამის უფლება შესაბამისი უფლებების მფლობელებისგან?
  • არის თუ არა ნიმუში რედაქტირებული ისე, რომ ის ამოუცნობი ყოფილიყო საშუალო მუსიკის მსმენელისთვის?
  • ექვემდებარება თუ არა ნიმუში რომელიმე გამონაკლისს ან შეზღუდვას?

სავარაუდო დარღვევის შემთხვევაში, ქმედება შეიძლება განხორციელდეს შემდეგი გზებით:

  • გაუგზავნეთ გამოძახების წერილი, რათა შეწყდეს დარღვევა.
    • ლოგიკური პირველი ნაბიჯი, თუ გსურთ, რომ დარღვევა შეწყდეს რაც შეიძლება მალე. მით უმეტეს, თუ თქვენ არ ეძებთ ზარალის ანაზღაურებას, მაგრამ უბრალოდ გსურთ, რომ დარღვევა შეწყდეს.
  • მოლაპარაკება სავარაუდო დამრღვევთან ნათელი ნიმუში.
    • შესაძლოა, სავარაუდო დამრღვევმა განზრახ, ან ყოველ შემთხვევაში ორჯერ დაუფიქრებლად არ დაარღვია ვინმეს უფლებები. ამ შემთხვევაში, სავარაუდო დამრღვევს შეიძლება უჩივლოს და ცხადი გახდეს, რომ დარღვევა მოხდა. იქიდან, პირობებზე შეიძლება მოლაპარაკება მოხდეს უფლების მფლობელის მიერ ნიმუშის ნებართვის მინიჭებისთვის. მაგალითად, უფლებათა მფლობელმა შეიძლება მოითხოვოს მიკუთვნება, შესაბამისი ანაზღაურება ან ჰონორარი. სინჯზე ნებართვის გაცემისა და მოპოვების ამ პროცესს ასევე უწოდებენ გაწმენდას. მოვლენების ნორმალურ მსვლელობაში, ეს პროცესი ხდება რაიმე დარღვევამდე.
  • სავარაუდო დამრღვევის წინააღმდეგ სასამართლოში სამოქალაქო სარჩელის აღძვრა.
    • სარჩელი შეიძლება წარედგინოს სასამართლოს საავტორო ან მომიჯნავე უფლებების დარღვევის გამო. მაგალითად, შეიძლება ითქვას, რომ მეორე მხარე უკანონოდ მოქმედებდა დარღვევით (ჰოლანდიის სამოქალაქო კოდექსის მუხლი 3:302), შეიძლება მოითხოვდეს ზიანის ანაზღაურება (CA-ს 27-ე მუხლი, NRA-ს 16-ე მუხლის 1 პუნქტი) და მოგება. შეიძლება გადაეცეს (სს-ის 27ა მუხლი, NRA-ს მე-16 მუხლის მე-2 პუნქტი).

Law & More სიამოვნებით დაგეხმარებით მოთხოვნის წერილის შედგენაში, სავარაუდო დამრღვევთან მოლაპარაკებაში ან/და სამართლებრივი წარმოების დაწყებაში.

Law & More