კომპანიის ღირებულების დადგენა: როგორ აკეთებთ ამას?

რა ღირს თქვენი ბიზნესი? თუ გსურთ შეიძინოთ, გაყიდოთ, ან უბრალოდ იცოდეთ თქვენი კომპანიის საქმიანობა, სასარგებლო იქნება ამ კითხვაზე პასუხის გაცემა. ყოველივე ამის შემდეგ, მიუხედავად იმისა, რომ კომპანიის ღირებულება არ არის იგივე საბოლოო ფასი, რომელიც რეალურად არის გადახდილი, ეს არის ამოსავალი წერტილი ამ ფასის შესახებ მოლაპარაკებებში. როგორ მიაღწიეთ ამ კითხვაზე პასუხს? არსებობს მრავალი მეთოდი. ქვემოთ მოცემულია ძირითადი მეთოდები.

კომპანიის ღირებულების დადგენა: როგორ აკეთებთ ამას?

წმინდა აქტივის ღირებულების განსაზღვრა. აქტივის წმინდა ღირებულება კომპანიის კაპიტალის ღირებულებაა და მისი გამოანგარიშება შესაძლებელია ყველა აქტივის ღირებულების გამოკლებით, როგორიცაა შენობები, მანქანები, მარაგები და ფულადი სახსრები, გამოკლებული ყველა ვალდებულება ან ვალები. ამ გაანგარიშების საფუძველზე შეიძლება განისაზღვროს, სინამდვილეში რას ღირს კომპანია ამჟამად. ამის მიუხედავად, შეფასების ეს მეთოდი ყოველთვის არ იძლევა სრულ სურათს. ყოველივე ამის შემდეგ, მუდმივად ცვალებადი ბალანსი არის ამ შინაგანი შეფასების საფუძველი. გარდა ამისა, კომპანიის ბალანსი ყოველთვის არ შეიცავს ყველა აქტივს, როგორიცაა ცოდნა, კონტრაქტები და პერსონალის ხარისხი, ასევე ყოველთვის არ შეიცავს ყველა ფინანსურ ვალდებულებას, როგორიცაა საიჯარო და საიჯარო ხელშეკრულებები. ამიტომ ეს მეთოდი მხოლოდ კადრია, რომელიც აღარაფერს ამბობს წარსულის პროგრესზე ან კომპანიის შესაძლო სამომავლო პერსპექტივაზე.

მომგებიანობის მნიშვნელობის განსაზღვრა. მომგებიანობის ღირებულება არის კიდევ ერთი გზა, რომლის საშუალებითაც შესაძლებელია კომპანიის ღირებულების დადგენა. წინა მეთოდისგან განსხვავებით, ამ გაანგარიშების მეთოდი ითვალისწინებს (მოგების დონეს) მომავალში. იმისათვის, რომ დაადგინოთ თქვენი კომპანიის ღირებულება ამ მეთოდის გამოყენებით, ჯერ უნდა განსაზღვროთ მოგების დონე და მაშინ მომგებიანობის მოთხოვნა. თქვენ განსაზღვრავთ მოგების დონეს კომპანიის წმინდა მოგების საფუძველზე, წარსულის მოგების განვითარების და მომავლის მოლოდინის გათვალისწინებით. შემდეგ მოგებას ანაწილებთ საკუთარი კაპიტალის საჭირო მოგებაზე. დაბრუნების ეს მოთხოვნა ხშირად ემყარება გრძელვადიან რისკზე უფასო ინვესტიციის პროცენტს და სექტორის და ბიზნესის რისკის დამატებით გადასახადს. პრაქტიკაში, ეს მეთოდი ყველაზე ხშირად გამოიყენება. ასეც რომ იყოს, ეს მეთოდი საკმარისად არ ითვალისწინებს კომპანიის დაფინანსების სტრუქტურას და სხვა აქტივების არსებობას. უფრო მეტიც, ამ მეთოდით, ინვესტიციის რისკი არ შეიძლება განცალკევდეს დაფინანსების რისკისგან.

ფასდაკლებული ფულადი ნაკადის მეთოდი. კომპანიის ღირებულების საუკეთესო სურათი მიიღება შემდეგი მეთოდის გაანგარიშებით, რომელსაც ასევე უწოდებენ DFC მეთოდს. ყოველივე ამის შემდეგ, DFC მეთოდი დაფუძნებულია ფულადი სახსრების ნაკადებზე და უყურებს მათ განვითარებას მომავალში. ძირითადი იდეა ისაა, რომ კომპანია მხოლოდ მაშინ შეძლებს შეასრულოს თავისი ვალდებულებები, თუ საკმარისი თანხა შემოვა და წარსულის შედეგები არ წარმოადგენს გარანტიას მომავლისთვის. ამიტომ ბანკები ასევე დიდ მნიშვნელობას ანიჭებენ კომპანიის შეფასებას ამ DFC მეთოდის შესაბამისად. ამასთან, ამ მეთოდის მიხედვით შეფასება რთულია. იმისათვის, რომ ჩამოყალიბდეს მოგება, რომელიც შეიძლება მოგეჩვენოთ მომავალში კომპანიასთან, მნიშვნელოვანია ასახოს ყველა მომავალი ფულადი ნაკადები. შედეგად, შემომავალი ფულადი ნაკადები უნდა განისაზღვროს გამავალი ფულადი ნაკადებით. დაბოლოს, კაპიტალის საშუალო წონის ღირებულების (WACC) დახმარებით, შედეგი ფასდაკლებულია და კომპანიის ღირებულება მიჰყვება შემდეგს.

განხილულია კომპანიის ზემოთ სამი გზა, კომპანიის ღირებულების დადგენის მიზნით. შესავალ კითხვას რომ დავუბრუნდეთ, მასზე პასუხი არ არის ცალსახა. უფრო მეტიც, თითოეულ მეთოდს მივყავართ განსხვავებულ საბოლოო შედეგამდე. იქ, სადაც ერთი მეთოდი მხოლოდ კადრს უყურებს და განსაზღვრავს, რომ კომპანია მილიონი ღირს, მეორე მეთოდი ძირითადად მომავლისკენ იყურება და იმავე კომპანიის მიერ მილიონნახევარი ღირებულების მოლოდინი ელის. ლოგიკური ჩანს, შეარჩიოთ ყველაზე მაღალი შეფასების მეთოდი. ამასთან, ეს ყოველთვის არ არის საუკეთესო მეთოდი თქვენი კომპანიისთვის და შეფასება უმეტეს შემთხვევაში ხდება შეკვეთით. სწორედ ამიტომ არის გონივრული, რომ შეიძინოთ პროფესიონალი და მიიღოთ რჩევა თქვენს იურიდიულ მდგომარეობაზე, ყიდვის ან გაყიდვის პროცესში შესვლამდე. Law & Moreიურისტები არიან კორპორაციული სამართლის დარგის ექსპერტები და სიამოვნებით მოგაწვდიან რჩევებს, მაგრამ ასევე ყველანაირ სხვა დახმარებას თქვენი პროცესის განმავლობაში, როგორიცაა ხელშეკრულებების შედგენა და შეფასება, სათანადო გულმოდგინება და მოლაპარაკებებში მონაწილეობა.

Share