რა არის პრეტენზია?

რა არის პრეტენზია?

პრეტენზია არის უბრალოდ მოთხოვნა ვინმეს სხვაზე, ანუ პირზე ან კომპანიაზე.

პრეტენზია ხშირად შედგება ფულადი პრეტენზიისგან, მაგრამ ის ასევე შეიძლება იყოს პრეტენზია გაცემის ან არასათანადო გადახდის ან ზიანის ანაზღაურების მოთხოვნაზე. კრედიტორი არის პირი ან კომპანია, რომელსაც სხვისი ევალება „შესრულება“. ეს გამომდინარეობს შეთანხმებიდან. საუცხოო შესრულება ხშირად ასევე მოიხსენიება, როგორც "ვალი". ამრიგად, კრედიტორს კვლავ შეუძლია მოითხოვოს დავალიანება, აქედან გამომდინარეობს ტერმინი კრედიტორი. მხარეს, რომელიც ასრულებს შესრულებას კრედიტორს, ეწოდება "მოვალე". თუ შესრულება შედგება თანხის გადახდისგან, მხარეს, რომელსაც ჯერ არ გადაუხდია თანხა, ეწოდება "მოვალე". პარტიებს, რომლებიც ითხოვენ ფულის შესრულებას, ასევე უწოდებენ "კრედიტორებს". სამწუხაროდ, სარჩელის პრობლემა ის არის, რომ ის ყოველთვის არ სრულდება, მიუხედავად იმისა, რომ ეს შეთანხმებულია ან კანონით არის გათვალისწინებული. შესაბამისად, საჩივრებთან დაკავშირებით მიმდინარეობს სასამართლო და საინკასო ქმედებები. მაგრამ კონკრეტულად რა არის პრეტენზია?

წარმოშობილი პრეტენზია

პრეტენზია ხშირად წარმოიქმნება შეთანხმებიდან, რომლითაც თქვენ თანახმა ხართ გააკეთოთ რაღაცის სანაცვლოდ, რის სანაცვლოდაც მეორე მხარე ითვალისწინებს. მას შემდეგ რაც შეასრულებთ თქვენს შეთანხმებას და აცნობებთ სხვა პირს, რომ მოითხოვთ განხილვას, წარმოიქმნება მოქმედების უფლება. გარდა ამისა, პრეტენზია შეიძლება წარმოიშვას, მაგალითად, თუ შემთხვევით გადარიცხავთ არასწორ საბანკო ანგარიშზე. ამის შემდეგ თქვენ განახორციელებთ „არასათანადო გადახდას“ და შეგიძლიათ დაიბრუნოთ გადარიცხული თანხა საბანკო ანგარიშის მფლობელისგან. ანალოგიურად, თუ თქვენ განიცადეთ ზარალი სხვა პირის ქმედებების (ან უმოქმედობის გამო), შეგიძლიათ მოითხოვოთ ამ ზარალის კომპენსაცია სხვა პირისგან. კომპენსაციის ეს ვალდებულება შეიძლება წარმოიშვას ხელშეკრულების, ნორმატიული დებულებების ან დელიქტური დარღვევის შედეგად.

პრეტენზიის აღდგენა

თქვენ უნდა აცნობოთ სხვას, რომ რაღაც ვალი გაქვთ ან სანაცვლოდ უნდა მოგაწოდოთ რაღაც. მხოლოდ მას შემდეგ, რაც დაასრულებთ ამ ცნობას, პრეტენზია იქნება გადახდილი. უმჯობესია ამის გაკეთება წერილობით.

რა შეგიძლიათ გააკეთოთ, თუ მოვალე ვერ დააკმაყოფილებს თქვენს მოთხოვნას და (ფულადი მოთხოვნის შემთხვევაში) არ გადაიხდის, მაგალითად? თქვენ უნდა შეაგროვოთ პრეტენზია, მაგრამ როგორ მუშაობს ეს?

სასამართლოს გარეშე დავალიანების ამოღება

პრეტენზიებისთვის შეგიძლიათ გამოიყენოთ ვალების ინკასო სააგენტო. ეს ხშირად კეთდება შედარებით მარტივი პრეტენზიებისთვის. უფრო მაღალი პრეტენზიებისთვის კომპეტენტურია მხოლოდ საინკასო იურისტი. თუმცა, თუნდაც მარტივი და მცირე პრეტენზიებისთვის, შეიძლება გონივრული იყოს ვალების ინკასო ადვოკატის ჩართვა, რადგან ვალების ინკასო იურისტები, როგორც წესი, უკეთესები არიან მორგებული გადაწყვეტილებების მიწოდებაში. ასევე, კოლექციონერის ადვოკატს ხშირად უკეთ შეუძლია შეაფასოს და უარყოს მოვალის დაცვა. უფრო მეტიც, საინკასო სააგენტო არ არის უფლებამოსილი აღასრულოს მოვალე კანონიერად გადახდის შესახებ, ხოლო ინკასო ადვოკატი არის უფლებამოსილი. თუ მოვალე არ შეასრულებს საინკასო სააგენტოს ან საინკასო ადვოკატის გამოძახების წერილებს და არასასამართლო შეგროვებამ არ იმუშავა, შეგიძლიათ დაიწყოთ სასამართლო ინკასო პროცესი.

სასამართლო ვალების ამოღება

მოვალე რომ აიძულო გადაიხადოს, საჭიროა განაჩენი. განაჩენის მისაღებად, თქვენ უნდა დაიწყოთ სასამართლო პროცესი. ეს სასამართლო პროცესი იძულებით იწყება გამოძახების ფურცლით. თუ საქმე ეხება ფულად პრეტენზიებს 25,000 ევროს ოდენობით, ან ნაკლები, შეგიძლიათ მიმართოთ რაიონულ სასამართლოს. კანტონურ სასამართლოში ადვოკატი არ არის სავალდებულო, მაგრამ მისი დაქირავება, რა თქმა უნდა, შეიძლება გონივრული იყოს. მაგალითად, გამოძახება ძალიან ზედმიწევნით უნდა იყოს შედგენილი. თუ გამოძახება არ აკმაყოფილებს კანონის ფორმალურ მოთხოვნებს, შეიძლება სასამართლომ გამოაცხადოს დაუშვებლად და ვერ მიიღებ განაჩენს. აქედან გამომდინარე, აუცილებელია უწყების სწორად შედგენა. ამის შემდეგ გამოძახება ოფიციალურად უნდა გადაეცეს (გაიცემა) აღმასრულებლის მიერ.

თუ თქვენ მიიღეთ გადაწყვეტილება, რომელიც ანაზღაურებს თქვენს მოთხოვნებს, თქვენ უნდა გაუგზავნოთ ეს გადაწყვეტილება აღმასრულებელს, რომელსაც შეუძლია გამოიყენოს იგი მოვალეს გადასახდელად. ამრიგად, მოვალის კუთვნილი საქონელი შეიძლება დაყადაღდეს.

შეზღუდვების წესდება

აუცილებელია თქვენი პრეტენზიის სწრაფად შეგროვება. ეს იმიტომ ხდება, რომ პრეტენზიები გარკვეული დროის შემდეგ იწურება. როდის არის საჩივრის ვადა, ეს დამოკიდებულია სარჩელის ტიპზე. როგორც წესი, მოქმედებს ხანდაზმულობის ვადა 20 წელი. მიუხედავად ამისა, არის ასევე პრეტენზიები, რომლებიც ვადა იწურება ხუთი წლის შემდეგ (შეზღუდვის ვადის დეტალური ახსნისთვის იხილეთ ჩვენი სხვა ბლოგი, „როდის იწურება მოთხოვნა“) და, მომხმარებლის შესყიდვის შემთხვევაში, ორი წლის შემდეგ. შემდეგი პრეტენზიები ვადაგასულია ხუთი წლის შემდეგ:

  • გაცემის ან გაკეთების ხელშეკრულების შესასრულებლად (მაგ., ფულის სესხი)
  • პერიოდული გადახდა (მაგ., ქირის ან ხელფასის გადახდა)
  • ზედმეტი გადახდისგან (მაგ., იმის გამო, რომ თქვენ შემთხვევით გადარიცხავთ არასწორ საბანკო ანგარიშზე)
  • ზიანის ან შეთანხმებული ჯარიმის ანაზღაურებამდე

ყოველ ჯერზე, როდესაც ვადა ემუქრება გასვლას და ხანდაზმულობის ვადის გასვლას, კრედიტორს შეუძლია მას ახალი ვადა დაურთოს ე.წ. შეწყვეტა ხდება ხანდაზმულობის ვადის ამოწურვამდე მოვალისთვის შეტყობინებით, რომ მოთხოვნა ჯერ კიდევ არსებობს, მაგალითად, რეგისტრირებული გადახდის შეხსენების, გადახდის მოთხოვნის ან გამოძახების გამოყენებით. არსებითად, კრედიტორს უნდა შეეძლოს დაამტკიცოს, რომ ვადა შეწყდა, თუ მოვალე გამოიყენებს რეცეპტის დაცვას. თუ მას არ აქვს მტკიცებულება და ამით მოვალე მოიხსენიებს ხანდაზმულობის ვადას, იგი ვეღარ აღასრულებს მოთხოვნას.

ასე რომ, აუცილებელია განისაზღვროს, რომელ კატეგორიას მიეკუთვნება თქვენი პრეტენზია და რა არის შესაბამისი ხანდაზმულობის ვადა. ხანდაზმულობის ვადის გასვლის შემდეგ ვეღარ აიძულებთ თქვენს მოვალეს დააკმაყოფილოს მოთხოვნა.

გთხოვთ დაუკავშირდეთ ჩვენი ადვოკატები დამატებითი ინფორმაციისთვის ფულადი დავალიანების ამოღების ან ხანდაზმულობის ვადის გამოძახების შესახებ. მოხარული ვიქნებით დაგეხმაროთ!

Law & More