საავტორო უფლებები: როდის არის შინაარსი საჯარო?

ინტელექტუალური საკუთრების სამართალი მუდმივად ვითარდება და ბოლო პერიოდში საოცრად გაიზარდა. ეს შეიძლება ნახოთ, სხვათა შორის, საავტორო უფლებების შესახებ კანონში. დღესდღეობით, თითქმის ყველას ფეისბუქზე, Twitter- ზე ან Instagram- ში აქვს, ან აქვს საკუთარი ვებ-გვერდი. ამიტომ ადამიანები ქმნიან გაცილებით მეტ შინაარსს, ვიდრე ამას აკეთებდნენ, რაც ხშირად ქვეყნდება საჯაროდ. უფრო მეტიც, საავტორო უფლებების დარღვევა ხდება უფრო ხშირად, ვიდრე ეს მოხდა წარსულში, მაგალითად, იმის გამო, რომ ფოტოები ქვეყნდება მფლობელის ნებართვის გარეშე, ან იმის გამო, რომ ინტერნეტი მომხმარებლებს უადვილებს წვდომას უკანონო შინაარსზე.

საავტორო უფლებებთან დაკავშირებით შინაარსის გამოქვეყნებამ მნიშვნელოვანი როლი ითამაშა ევროკავშირის იუსტიციის სასამართლოს ბოლო სამ განაჩენში. ამ შემთხვევებში განიხილეს "შინაარსის საჯაროდ გახდომის" კონცეფცია. უფრო მკაფიოდ, განიხილეს, არის თუ არა შემდეგი მოქმედებები „საჯაროდ ხელმისაწვდომი“ ფარგლებში:

  • არალეგალურად გამოქვეყნებული, გაჟონა ფოტოების ჰიპერბმულის გამოქვეყნება
  • მედია ფლეერების გაყიდვა, რომლებიც უზრუნველყოფენ ციფრულ შინაარსს წვდომას, ამ შინაარსთან მიმართებაში უფლების მფლობელთა ნებართვის გარეშე
  • სისტემის გამარტივება, რომელიც მომხმარებლებს საშუალებას აძლევს, თვალყური ადევნონ და გადმოწერონ დაცული სამუშაოები (Pirate Bay)

Within copyright law

სასამართლოს განცხადებით, ”საჯაროდ ხელმისაწვდომი” არ უნდა იქნას გამოყენებული ტექნიკურად, არამედ ფუნქციურად. ევროპელი მოსამართლის აზრით, საავტორო უფლებებით დაცული ნამუშევრების მითითება სხვა ადგილზე არის, მაგალითად, არალეგალურად კოპირებული DVD– ს უზრუნველყოფაზე.[1] ასეთ შემთხვევებში შეიძლება საავტორო უფლებების დარღვევა მოხდეს. საავტორო უფლებების შესახებ კანონის თანახმად, ჩვენ ვხედავთ განვითარებას, რომელიც უფრო პრაქტიკულად ფოკუსირდება იმაზე, თუ მომხმარებლები შეძლებენ შინაარსზე წვდომას.

ვრცლად: http://assets.budh.nl/advocatenblad/pdf/ab_10_2017.pdf

[1] Sanoma/GeenStijl: ECLI:EU:C:2016:644; BREIN/Filmspeler: ECLI:EU:C:2017:300; BREIN/Ziggo & XS4ALL: ECLI:EU:C:2017:456.

Share