ფულის გათეთრებისა და ანტიტერორისტული დაფინანსების ღონისძიებები ნიდერლანდებსა და უკრაინაში

შესავალი

ჩვენს სწრაფად ციფრულ საზოგადოებაში, უფრო დიდია ფულის გათეთრების და ტერორისტების დაფინანსებასთან დაკავშირებული რისკები. ორგანიზაციებისთვის მნიშვნელოვანია იცოდეთ ამ რისკების შესახებ. ორგანიზაციები უნდა იყვნენ ძალიან ზუსტი დაცვით. ნიდერლანდებში ეს განსაკუთრებით ეხება იმ ინსტიტუტებს, რომლებიც ექვემდებარებიან ვალდებულებებს, რომლებიც გამომდინარეობს ჰოლანდიის კანონისაგან ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების პრევენციის შესახებ (Wwft). ეს ვალდებულებები დამონტაჟებულია ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების აღმოჩენის და წინააღმდეგ ბრძოლის მიზნით. დამატებითი ინფორმაციისთვის ამ კანონიდან გამომდინარე ვალდებულებების შესახებ, იხილეთ წინა სტატია „შესაბამისობა ჰოლანდიის იურიდიულ სექტორში“. როდესაც ფინანსური ინსტიტუტები არ ასრულებენ ამ ვალდებულებებს, ამან შეიძლება სერიოზული შედეგები გამოიწვიოს. ამის დადასტურება ნაჩვენებია ბიზნესისა და ინდუსტრიის მიმართულების ნიდერლანდების სააპელაციო კომისიის ბოლოდროინდელ განაჩენში (17 წლის 2018 იანვარი, ECLI: NL: CBB: 2018: 6).

ჰოლანდიის სააპელაციო კომისიის განჩინება ბიზნესისა და ინდუსტრიის შესახებ

საქმე ეხება სამეურვეო კომპანიას, რომელიც უზრუნველყოფს ნდობის მომსახურებას ფიზიკური და იურიდიული პირებისთვის. სამეურვეო კომპანიამ თავისი მომსახურება მიაწოდა ფიზიკურ პირს, რომელიც ფლობდა უძრავი ქონებას უკრაინაში (პირი A). უძრავი ქონება 10,000,000 აშშ დოლარი ღირდა. პირმა A გადასცა უძრავი ქონების პორტფელის სერთიფიკატები იურიდიულ პირს (პირს B). სუბიექტის B აქციების მფლობელობაში იყო უკრაინული მოქალაქის წარდგენილი აქციონერი (პირი C). ამრიგად, ადამიანი C იყო უძრავი ქონების პორტფელის საბოლოო ბენეფიციარი მფლობელი. გარკვეულ მომენტში, პირმა C- ს თავისი აქციები გადასცა სხვა პირზე (პირი D). პირად C- ს ამ აქციების სანაცვლოდ არაფერი მიუღია, მათ D პირზე უფასოდ გადაეცათ. Person A- მა სამეურვეო კომპანიას აცნობა აქციების გადაცემის შესახებ და სამეურვეო კომპანიამ დანიშნა პირი D, როგორც უძრავი ქონების ახალ საბოლოო ბენეფიციარ მფლობელად. რამოდენიმე თვის შემდეგ, ნდობის კომპანიამ ჰოლანდიის ფინანსური გამოძიების განყოფილებას აცნობა რამდენიმე გარიგების შესახებ, მათ შორის ადრე აქციების გადაცემაზე. ეს მაშინ, როდესაც პრობლემები წარმოიშვა. მას შემდეგ რაც ინფორმირებულ იქნა წილი C- დან D პირზე აქციების გადაცემის შესახებ, ჰოლანდიის ეროვნულმა ბანკმა სადაზღვევო კომპანიას ჯარიმა 40,000 500,000 ევრო დააკისრა. ამის მიზეზი Wwft– ის შეუსრულებლობა იყო. ჰოლანდიის ეროვნული ბანკის თანახმად, ნდობის კომპანიას უნდა ჰქონდეს ეჭვი, რომ აქციების გადაცემა შეიძლება დაკავშირებული იყოს ფულის გათეთრებასთან ან ტერორისტული დაფინანსებით, რადგან აქციები უფასოდ გადაირიცხა, ხოლო უძრავი ქონების პორტფელის ღირსი ბევრი ფული იყო. ამრიგად, ნდობის კომპანიას უნდა ეცნობოს ეს გარიგება თოთხმეტი დღის განმავლობაში, რაც გამომდინარეობს Wwft- დან. ეს დანაშაული, როგორც წესი, ისჯება 40,000 XNUMX ევროს ოდენობით. ამასთან, ჰოლანდიის ეროვნულმა ბანკმა შეაფასა ეს ჯარიმა XNUMX ევროს ოდენობით, დანაშაულის ჩადენის მასშტაბისა და ნდობის კომპანიის ჩანაწერების გამო.

ნდობის კომპანიამ საქმე მიიტანა სასამართლოში, რადგან იგი თვლიდა, რომ ჯარიმა უკანონოდ იქნა დაწესებული. ნდობის კომპანია ამტკიცებდა, რომ გარიგება არ იყო გარიგება, როგორც ეს აღწერილია Wwft– ში, რადგან გარიგება სავარაუდოდ არ იყო გარიგება პირის სახელით A. თუმცა, კომისია სხვაგვარად ფიქრობს. ჩამოყალიბდა პიროვნება A, ერთ პირს B და პირს C შორის, რათა შეიქმნა უკრაინის მთავრობის მხრიდან შესაძლო გადასახადის შეგროვება. პირმა A- მა მნიშვნელოვანი როლი ითამაშა ამ მშენებლობაში. გარდა ამისა, უძრავი ქონების საბოლოო სარგებლიანმა მფლობელმა შეიცვალა აქციიდან C– ის პირზე გადაცემა D.– ით, ეს ასევე გულისხმობს პირის პოზიციის შეცვლას, რადგან პირი A– ს აღარ ჰქონდა უძრავი ქონება პირზე C– ს, არამედ პირზე D– ზე. პირი A მჭიდროდ იყო ჩართული გარიგებაში და ამიტომ გარიგება ხდებოდა პირის სახელით A. ვინაიდან A არის სამეურვეო კომპანიის კლიენტი, სამეურვეო კომპანიას უნდა ეცნობოს გარიგების შესახებ. ამასთან, კომისიამ განაცხადა, რომ აქციების გადაცემა უჩვეულო გარიგებაა. ეს იმაში მდგომარეობს, რომ აქციები უფასოდ გადაირიცხა, ხოლო უძრავი ქონების ღირებულება 10,000,000 აშშ დოლარს წარმოადგენდა. ასევე, უძრავი ქონების ღირებულების ღირშესანიშნავობა იყო პირის სხვა აქტივებთან ერთად. დაბოლოს, სამეურვეო ოფისის ერთ-ერთმა დირექტორმა აღნიშნა, რომ გარიგება იყო "უჩვეულო", რაც ცნობს გარიგების უცნაურობას. ამრიგად, გარიგება წარმოიშობა ფულის გათეთრების ან ტერორისტების დაფინანსების ეჭვში და უნდა აცნობეს შეფერხების გარეშე. შესაბამისად, ჯარიმა კანონიერად დაწესდა.

მთელი გადაწყვეტილება ამ ბმულის საშუალებით არის შესაძლებელი.

ფულის გათეთრებისა და ანტიტერორისტული დაფინანსების ღონისძიებები უკრაინაში

ზემოხსენებული შემთხვევა გვიჩვენებს, რომ ჰოლანდიური სადაზღვევო კომპანია შეიძლება დაჯარიმდეს იმ გარიგებებისათვის, რომელიც მოხდა უკრაინაში. ამრიგად, ჰოლანდიის კანონით შეიძლება ვრცელდებოდეს სხვა ორგანიზაციებში მოქმედი ორგანიზაციებიც, სანამ არ არსებობს კავშირი ნიდერლანდებთან. ნიდერლანდებმა საკმაოდ ბევრი ღონისძიება გაატარა ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების გამოსაძიებლად და წინააღმდეგ ბრძოლის მიზნით. უკრაინული ორგანიზაციებისთვის, რომელთაც სურთ ოპერაცია ნიდერლანდების შიგნით ან უკრაინელი მეწარმეებისთვის, რომლებსაც სურთ ბიზნესის წამოწყება ნიდერლანდებში, ნიდერლანდების კანონთან შესაბამისობა შეიძლება იყოს რთული. ეს ნაწილობრივ განპირობებულია იმით, რომ უკრაინას ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების საქმეში სხვადასხვა გზები აქვს და ჯერ არ განხორციელებულა ისეთი ვრცელი ზომები, როგორიც ნიდერლანდები აქვს. ამასთან, ფულის გათეთრების წინააღმდეგ ბრძოლა და ტერორიზმის დაფინანსება უკრაინაში სულ უფრო მნიშვნელოვანი თემა გახდა. ის უკვე იქცა ისეთი აქტუალურ თემად, რომ ევროსაბჭომ გადაწყვიტა გამოძიება დაწყებულიყო უკრაინაში ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების შესახებ.

2017 წელს, ევროსაბჭომ ჩაატარა გამოძიება უკრაინაში ფულის გათეთრებისა და ანტიტერორისტული დაფინანსების ღონისძიებების შესახებ. ამ გამოძიებას ჩაატარა სპეციალურად დანიშნული კომიტეტი, კერძოდ, ექსპერტთა კომიტეტი ფულის საწინააღმდეგო გათეთრების ღონისძიებების შეფასებისა და ტერორიზმის დაფინანსების შეფასების (MONEYVAL) მიერ. კომიტეტმა წარმოადგინა თავისი დასკვნების დასკვნა 2017 წლის დეკემბერში. ამ მოხსენებაში მოცემულია უკრაინაში ფულის გათეთრებისა და ანტიტერორისტული დაფინანსების ღონისძიებების შეჯამება. იგი აანალიზებს ფინანსური სამოქმედო სამუშაო ჯგუფის 40 რეკომენდაციასთან შესაბამისობის დონეს და უკრაინის ფულის გათეთრებისა და ანტიტერორისტული დაფინანსების სისტემის ეფექტურობის დონეს. მოხსენებაში ასევე მოცემულია რეკომენდაციები იმის შესახებ, თუ როგორ შეიძლება სისტემის გაძლიერება.

გამოძიების ძირითადი დასკვნები

კომიტეტმა აღწერილია გამოძიებაში გამოტანილი რამდენიმე ძირითადი აღმოჩენა, რომლებიც ქვემოთ მოცემულია:

  • კორუფცია მნიშვნელოვან საფრთხეს უქმნის უკრაინაში ფულის გათეთრებას. კორუფცია წარმოქმნის დიდ დანაშაულებრივ საქმიანობას და ძირს უთხრის სახელმწიფო ინსტიტუტებისა და სისხლის სამართლის სისტემის მუშაობას. ხელისუფლებამ გააცნობიეროს კორუფციის შედეგად მიღებული რისკების შესახებ და განახორციელებს ზომებს ამ რისკების შემცირების მიზნით. ამასთან, სამართალდამცავი ორგანოების ფოკუსირება მიზნად ისახავს კორუფციასთან დაკავშირებულ ფულის გათეთრებას, ახლახან დაიწყო.
  • უკრაინას აქვს გონივრულად გააზრებული ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების რისკების შესახებ. ამასთან, ამ რისკების გაგება შეიძლება გაუმჯობესდეს გარკვეულ სფეროებში, მაგალითად, ტრანსსასაზღვრო რისკები, არაკომერციული სექტორი და იურიდიული პირები. უკრაინას აქვს ფართო ეროვნული კოორდინაციისა და პოლიტიკის შემუშავების მექანიზმები ამ რისკების გადასაჭრელად, რაც დადებით გავლენას ახდენს. ფიქტიური მეწარმეობა, ჩრდილოვანი ეკონომიკა და ფულადი სახსრების გამოყენება ჯერ კიდევ უნდა მოგვარდეს, რადგან ეს ფულის გათეთრების დიდ რისკს წარმოადგენს.
  • უკრაინის ფინანსური დაზვერვის განყოფილება (UFIU) წარმოშობს მაღალი შეკვეთის ფინანსურ დაზვერვას. ეს რეგულარულად იწვევს გამოძიებებს. სამართალდამცავი ორგანოები აგრეთვე ეძებენ UFIU- ს დაზვერვას მათი საგამოძიებო ძალისხმევის მხარდასაჭერად. ამასთან, UFIU- ს IT სისტემა მოძველებულია და კადრების დონეს ვერ უმკლავდება დიდი დატვირთვა. მიუხედავად ამისა, უკრაინამ გადადგა ნაბიჯები ანგარიშის ხარისხის კიდევ უფრო გაუმჯობესების მიზნით.
  • ფულის გათეთრება უკრაინაში კვლავ არსებითად განიხილება, როგორც სხვა კრიმინალური ქმედებების გაფართოება. ითვლებოდა, რომ ფულის გათეთრება სასამართლომდე შეიძლება მხოლოდ მას შემდეგ, რაც წინასწარი ნასამართლევი გახდა წინასწარგანზრახული დანაშაულისათვის. ფულის გათეთრებისთვის სასჯელები ასევე ნაკლებია, ვიდრე ძირითადი დანაშაულისათვის. უკრაინის ხელისუფლებამ ახლახან დაიწყო ზომების მიღება გარკვეული თანხების კონფისკაციის მიზნით. ამასთან, როგორც ჩანს, ეს ზომები თანმიმდევრულად არ გამოიყენება.
  • 2014 წლიდან უკრაინა კონცენტრირებულია საერთაშორისო ტერორიზმის შედეგებზე. ეს ძირითადად ისლამური სახელმწიფოს (IS) საფრთხის გამო იყო. ფინანსური გამოძიებები ტერორიზმთან დაკავშირებული ყველა გამოძიების პარალელურად ტარდება. მიუხედავად იმისა, რომ ეფექტური სისტემის ასპექტები არის ნაჩვენები, სამართლებრივი ჩარჩო ჯერ კიდევ არ შეესაბამება საერთაშორისო სტანდარტებს.
  • უკრაინის ეროვნული ბანკი (NBU) კარგად ესმის რისკებს და მიმართავს რისკებზე დაფუძნებულ ადეკვატურ მიდგომას ბანკების ზედამხედველობაზე. დიდი ძალისხმევა განხორციელდა იმისათვის, რომ უზრუნველყონ გამჭვირვალობა და კრიმინალები ბანკების კონტროლიდან. NBU- მა ბანკებს მიმართა სანქციების ფართო სპექტრი. ამან გამოიწვია პრევენციული ზომების ეფექტური გამოყენება. ამასთან, სხვა ორგანოები მოითხოვს მნიშვნელოვან გაუმჯობესებას ფუნქციების შესრულების და პრევენციული ზომების გამოყენებაში.
  • კერძო სექტორის უმეტესი ნაწილი უკრაინაში ეყრდნობა ერთიან სახელმწიფო რეესტრს, რომ დაადასტუროს მათი კლიენტის სასარგებლო მფლობელი. ამასთან, რეგისტრატორი არ უზრუნველყოფს, რომ იურიდიული პირების მიერ მისთვის მიწოდებული ინფორმაცია იყოს ზუსტი ან აქტუალური. ეს ითვლება მატერიალურ საკითხად.
  • ზოგადად, უკრაინა პროაქტიული იყო ურთიერთდახმარების იურიდიული დახმარების უზრუნველსაყოფად. ამასთან, ისეთი საკითხები, როგორიცაა ფულადი დეპოზიტები, გავლენას ახდენს მიწოდებული ურთიერთდახმარების იურიდიული დახმარების ეფექტურობაზე. დახმარების გაწევის უკრაინას უარყოფითად აისახება იურიდიული პირების შეზღუდული გამჭვირვალობა.

მოხსენების დასკვნები

მოხსენებიდან გამომდინარე, შეიძლება დავასკვნათ, რომ უკრაინას ფულის გათეთრების მნიშვნელოვანი რისკი ემუქრება. კორუფცია და უკანონო ეკონომიკური საქმიანობა არის ფულის გათეთრების მთავარი საფრთხე. ფულადი მიმოქცევა უკრაინაში მაღალია და ზრდის ჩრდილოვან ეკონომიკას უკრაინაში. ეს ჩრდილის ეკონომიკა მნიშვნელოვან საფრთხეს უქმნის ქვეყნის ფინანსურ სისტემასა და ეკონომიკურ უსაფრთხოებას. ტერორისტების დაფინანსების რისკთან დაკავშირებით, უკრაინა გამოიყენება როგორც სატრანზიტო ქვეყანა, სირიაში IS IS- ის მებრძოლებთან შეერთების მსურველთათვის. არაკომერციული სექტორი დაუცველია ტერორისტების დაფინანსებისგან. ამ სექტორმა ბოროტად გამოიყენა ტერორისტების და ტერორისტული ორგანიზაციების სახსრების გადაცემის მიზნით.

ამასთან, უკრაინამ გადადგა ნაბიჯები ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების წინააღმდეგ ბრძოლის მიზნით. ანტი-ფულის გათეთრების / ანტიტერორისტული დაფინანსების შესახებ კანონი მიღებულ იქნა 2014 წელს. ეს კანონი ითხოვს ხელისუფლებას, განახორციელოს რისკების შეფასება, რისკების დადგენის მიზნით და განსაზღვრავს ზომებს ამ რისკების თავიდან აცილების ან შემცირების მიზნით. ცვლილებები განხორციელდა აგრეთვე სისხლის სამართლის საპროცესო კოდექსში და სისხლის სამართლის კოდექსში. გარდა ამისა, უკრაინის ხელისუფლებას აქვს მნიშვნელოვნად გაცნობიერებული რისკების შესახებ და ეფექტურია შიდა კოორდინაციაში, ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების წინააღმდეგ.

უკრაინამ უკვე გადადგა დიდი ნაბიჯები ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების წინააღმდეგ ბრძოლის მიზნით. და მაინც, გაუმჯობესების ადგილია. ზოგიერთი ხარვეზი და გაურკვევლობა რჩება უკრაინის ტექნიკური შესაბამისობის ჩარჩოებში. ეს ჩარჩო ასევე უნდა შეესაბამებოდეს საერთაშორისო სტანდარტებს. გარდა ამისა, ფულის გათეთრება ცალკე დანაშაულად უნდა ჩაითვალოს, არა მხოლოდ ფუძემდებლური დანაშაულებრივი საქმიანობის გაფართოება. ეს გამოიწვევს უფრო მეტ სისხლისსამართლებრივ დევნას და ნასამართლეობას. რეგულარულად უნდა ჩატარდეს ფინანსური გამოძიება და უნდა გაძლიერდეს ფულის გათეთრების ან ტერორისტული დაფინანსების რისკების ანალიზი და წერილობითი ფორმულირება. ეს ქმედებები განიხილება, როგორც უკრაინისთვის პრიორიტეტული ქმედებები ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების თვალსაზრისით.

მთელი ანგარიში ხელმისაწვდომია ამ ბმულის საშუალებით.

დასკვნა

ფულის გათეთრება და ტერორიზმის დაფინანსება დიდ საფრთხეს უქმნის ჩვენს საზოგადოებას. ამიტომ, ამ თემებს მთელ მსოფლიოში ეხება. ნიდერლანდებმა უკვე განახორციელეს საკმაოდ გარკვეული ზომები ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების აღმოჩენის და წინააღმდეგ ბრძოლის მიზნით. ამ ზომებს არა მხოლოდ ჰოლანდიური ორგანიზაციების მნიშვნელობა აქვს, არამედ შეიძლება ვრცელდებოდეს აგრეთვე საზღვარგარეთული ოპერაციების მქონე კომპანიებისთვის. Wwft მოქმედებს იმ შემთხვევაში, როდესაც არსებობს ბმული ნიდერლანდებთან, როგორც ეს მოცემულია ზემოთ მოყვანილ განაჩენში. Wwft- ის მასშტაბის მქონე დაწესებულებებისთვის, მნიშვნელოვანია იცოდეთ ვინ არიან მათი მომხმარებლები, ჰოლანდიის კანონმდებლობის შესაბამისად. ეს ვალდებულება შეიძლება ვრცელდებოდეს აგრეთვე უკრაინულ პირებზე. ეს შესაძლოა რთული აღმოჩნდეს, რადგანაც უკრაინას ჯერ არ მიუღია ფულის გათეთრებისა და ანტიტერორისტული დაფინანსების ისეთი ფართო ზომების მიღება, როგორც ნიდერლანდები.

ამასთან, MONEYVAL– ის ანგარიში აჩვენებს, რომ უკრაინა ნაბიჯებს დგამს ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების წინააღმდეგ. უკრაინას კარგად აქვს გააზრებული ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების რისკები, რაც მნიშვნელოვანი პირველი ნაბიჯია. მიუხედავად ამისა, საკანონმდებლო ბაზა კვლავ შეიცავს გარკვეულ ხარვეზებსა და გაურკვევლობებს, რომელთა მოგვარებაც აუცილებელია. ფულადი სახსრების ფართო გამოყენება უკრაინაში და მასთან დაკავშირებული მსხვილი ჩრდილოვანი ეკონომიკა ყველაზე დიდ საფრთხეს უქმნის უკრაინულ საზოგადოებას. უკრაინამ, რა თქმა უნდა, მიაღწია პროგრესს ფულის გათეთრებისა და ტერორიზმის დაფინანსების საწინააღმდეგო პოლიტიკის მიმართულებით, მაგრამ ჯერ კიდევ არსებობს გაუმჯობესების შესაძლებლობა. ნიდერლანდებისა და უკრაინის სამართლებრივი ჩარჩოები ნელა უახლოვდება ერთმანეთს, რაც საბოლოოდ გაუადვილებს ჰოლანდიური და უკრაინული მხარეების თანამშრომლობას. მანამდე მნიშვნელოვანია, რომ ასეთმა მხარეებმა გაითვალისწინონ ნიდერლანდების და უკრაინის სამართლებრივი ჩარჩოები და რეალობა, ფულის გათეთრების საწინააღმდეგო და ანტიტერორისტული დაფინანსების ზომების შესაბამისად.

Share